Krótki formularz


Skontaktuj się z nami

Sylwia Maksym

Napisz do nas

Dietetyka przyszłości

Biblioteka

Daktyle najlepsze "cukierki" dla sportowców

11-09-2016 Sylwia Maksym Drukuj artykuł

daktyle

Daktyle, powszechnie uznawane za idealną słodką przekąskę, dodatek do koktajli, ciast, czy kremów. Występują solo, polane czekoladą, w postaci płynnej, w formie musu czy marmolady.

Dzięki bogactwie wielu cennych minerałów (m.in. potas) i wysokiej zawartości łatwo przyswajalnych cukrów stanowią idealną przekąskę po treningu jako szybkie doładowanie glikogenu mięśniowego

Daktyle są owocami drzewa daktylowca, uznawanego za najstarsze drzewo świata. Obecnie jest uprawiane w południowo- zachodniej Azji, w północnej Afryce i na południu USA.

 

Wartość odżywcza świeżych daktyli (w 100 g.):


Wartość energetyczna - 282/277 kcal

 

  • Białko ogółem - 2,45/1,81 g

  • Tłuszcz - 0,39/0,15 g

  • Węglowodany - 75,03 g (w tym cukry proste 63,35)

  • Błonnik - 8/6,7 g

 

Witaminy

  • Witamina C – 0,4/0 mg

  • Tiamina – 0,052/0,050 mg

  • Ryboflawina – 0,066/0,060 mg

  • Niacyna - 1,274/1,610 mg

  • Witamina B6  - 0,165/0,249 mg

  • Kwas foliowy -  19/15 µg

  • Witamina A – 10/149 IU

  • Witamina E – 0,05/0 mg

  • Witamina K - 2,7/2,7 µg

 
Minerały

  • Wapń – 39/64 mg

  • Żelazo - 1,02/0,90 mg 

  • Magnez - 43/54 mg

  • Fosfor - 62/62 mg 

  • Potas - 656/696 mg

  • Sód – 2/1 mg 

  • Cynk - 0,29/0,44 mg

Daktyle mają sporą zawartość błonnika i antyoksydantów zwalczających wolne rodniki i przeciwdziałających starzeniu. Zawarty w nich bor pomaga również obniżyć skutki menopauzy,  witamina A doskonale wpływa na narząd wzroku, bogactwo witamin z grupy B ma ogromny wpływ na prawidłowego funkcjonowanie mózgu i potas regulujący ciśnienie tętnicze.

 

No dobrze, ale co z tym cukrem?

Daktyle są bardzo słodkimi owocami, dlatego często wykorzystuje się je jako naturalny zamiennik cukru w tworzeniu różnego rodzaju przetworów czy ciast. Jednak mimo sporej zawartości węglowodanów prostych nie powodują nagłego wzrostu cukru we krwi.

 

Gdzie znaleźć świeże owoce?

Na szczęście nasz rynek jest coraz bardziej przyjazny wobec zdrowego żywienia. Świeże daktyle znajdziemy już w wielu popularnych hipermarketach. Wybierajmy te sprawdzone i rekomendowane. Przy kupnie suszonych owoców starajmy się poszukiwać tych, które są niesiarkowane, suszone słońcem bez dodatków cukrów i tłuszczy trans.

 

Przedstawiamy Wam nasze ulubione daktyle:

Jedzmy daktyle na zdrowie! 


sylwia maksym body idea dietetyk

Sylwia Maksym

Dyplomowany dietetyk klinicznym, dietetyk sportowy, mgr fizjoterapii, instruktor fitness i certyfikowany trener personalny. Na co dzień pracuje w prywatnym szpitalu jako dietetyk kliniczny na oddziale neurologicznym. We własnym gabinecie Body Idea Dietetyka Przyszłości głównie współpracuje ze sportowcami będącymi na dietach roślinnych, a także kobietami borykającymi się z zespołem policystycznych jajników, zaburzeniami odżywiania (kompulsywne objadanie się, anoreksja, bulimia) czy insulinoopornością. Z zamiłowania nieokiełznana kulinarna globtroterka, wielbicielka mocnej kawy, kolarstwa, mody i kultury hiszpańskiej.



Komentarze


Dodaj komentarz