Biblioteka
BodyIdea - Dietetyka przyszłości

2020-05-14

#zapytajdietetyka - czy nabiał może szkodzić?




Wiesz, że to już siódmy wpis z cyklu #zapytajdietetyka? Pędzimy jak burza! A w moim notesie jeszcze kilka zapisanych kartek Waszymi pytaniami i sugestiami dotyczącymi poruszanych tematów w tym cyklu. Mam nadzieję, że Wasza aktywność zapewni nam działalność tego cyklu na długie lata.

 

Czytałeś poprzednie wpisy?

Zapraszam tutaj w celu ich przypomnienia:

REDUKCJA, A FARMAKOLOGIA

MASŁO ORZECHOWE, A REDUKCJA

TARCZYCA, A GLUTEN

DEFICYT KALORYCZNY CZY AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

BŁĘDY PACJENTÓW

PRODUKTY 0 KALORII

Siódme pytanie padło spod rąk Izy, którą nurtują zagadnienia dotyczące nabiału. Iza od wielu lat prowadzi dietę wegetariańską i nie może jak sama wspomina rozstać się z jogurtami i serami, gdyż je po prostu uwielbia. Czasami martwi się, iż spożywa go zbyt wiele. Też masz takie obawy?

Czy kupujemy dużo nabiału?

Obserwując produkty, jakie w znaczącej przewadze pojawiają się na w zakupowych koszykach osób, które mijam w sklepie, mogę wysnuć wniosek iż w Polsce nabiał jest po prostu uwielbiany. Wyobraź sobie, że wchodzisz do marketu, mijasz dział z lodówkami. A tam: jogurty naturalne i smakowe, w kubeczku i do picia, serki ziarniste, deserki z budyniem, twarogi, serki homogenizowane, naturalne, smakowe, z chrupkami, czekoladą, mleko, kefiry, masło, sery żółte różnej maści. Zamrażarki: a tam mnóstwo lodów, na patyku, w formie rolad, w kubkach i ogromnych pudełkach. Idziesz dalej, dział ze słodyczami: czekolada, wafelki, batony (tak, tam też zazwyczaj mamy białka mleka krowiego). Wyciskane mleczka z tubki, mleko w proszku, kaszki manne z mlekiem, budynie i puddingi. Naprawdę tego jest mnóstwo, niemalże na każdym dziale możemy znaleźć produkty, w których składzie znajduje się mleko.

 

Wracając do pytania Izy, brzmiało ono: "W jakich przypadkach nabiał może nam szkodzić i w jaki sposób?"

Jak zwykle, powinnam rozpocząć odpowiedź od "TO ZALEŻY". Nabiał sam w sobie nie jest szkodliwy. Ostatnimi laty zrodziło się wokół niego mnóstwo kontrowersji, powstałych racji na modę dotyczącą wykluczeń z diety i różne super fit style żywieniowe.

Nabiał jest jak najbardziej korzystny dla naszego zdrowia. Jest bogaty w białko, witaminy B2, A, D, E i K, a także składniki mineralne (potas, fosfor magnezu, cynk, mangan i żelazo).

Bardzo ważnym składnikiem nabiału jest wapń. To właśnie wapń (ale nie tylko) chroni przed osteoporozą, wpływa na prawidłowe ciśnienie krwi, pracę serca, układu nerwowego, jest budulcem kości i zębów.

Moda na dietę bez laktozy sprawiła, iż wiele osób wykluczyło ze swojej diety nabiał, gdyż słyszało, że mogą mieć nietolerancję laktozy. Popularność produktów bez laktozy nieustannie wzrasta i często nakazuje nieświadomemu konsumentowi zakup.

 

Nabiał może okazać się szkodliwy, gdy wykazujesz alergię na mleko

Alergia na mleko krowie nakazuje bezwzględne wykluczenie produktów zawierających białko mleka krowiego. Skutecznym rozwiązaniem jest zastąpienie mleka krowiego mlekiem wielbłąda lub klaczy. Sugeruje się, iż przejście na mleko kozie lub owcze nie daje rezultatów, gdyż zawiera podobne białka do mleka krowiego.

Alergia na mleko krowie często występuje wraz z chorobami autoimmunologicznymi, samo spożywanie mleka może też nasilać autoagresję, więc możesz spotkać się również ze wskazówkami, iż warto wykluczyć je z menu w razie występowania chorób typu: RZS, celiakia, hashimoto, toczeń, choroba Leśniewskiego-Crohna. 

 

Nietolerancja laktozy. Objawy, przyczyny, testy.

Laktoza to dwucukier składający sie z glukozy i galaktozy. Do sprawnie przebiegającego procesu trawienia laktozy jest niezbędny enzym laktaza. Szacuje się, iż większość populacji wykazuje się brakiem tego enzymu, jednak w badaniach często brano pod uwagę populację całego świata. W środkowej części Europy problem ten dotyczy niewielkiego odestka populacji.

 

Objawy, które mogą towarzyszysz nietolerancji laktozy to:

  • bóle brzucha
  • biegunki
  • spora ilośc wydalanych gazów
  • mdłości
  • wzdęcia

Powodem pojawienia się wyżej wymienionym symptomów jest niemożność wchłonięcia laktozy w jecie cienkim bez jej uprzedniego rozłożenia na cukry proste. Jak już wiesz, bez sprawnie działającego enzymu laktazy jest to niemożliwe. Nierozłożona laktoza staje się idealną pożywką dla bakterii bytujących w jelicie, następuje proces fermentacji, który nasila wymienione wcześniej objawy. Stopień odczuwanego dyskomfortu jest zawsze uzależniony od ilości spożytego nabiału.

 

Zobacz moje przepisy, które nie zawierają laktozy: PRZEPISY BEZ LAKTOZY

 

 

 

 

 

 

 

Jak sprawdzić czy masz nietolerancję laktozy?

Najbardziej wiarygodnym klinicznie jest test wodorowy - oddechowy. Polega na spożyciu na czczo odpowiedniej dawki laktozy, a następnie zmierzenia ilości wodoru w wydychanym powietrzu.

 

Leczenie nietolerancji laktozy

Nie musisz całkowicie rezygnować z nabiału, wystarczy iż nie będziesz przekraczać ok 11-12 gramów laktozy w spożywanym posiłku. Produktami o minimalnej ilości laktozy w swojej zawartości są np. sery długodojrzewające. jak np. parmezan, dziugas, grana padano. Są bogate w wapń, więc jeżeli spożywasz nabiał i nie chcesz z niego rezygnować są dobrym rozwiązaniem dla CIebie.

Możesz też zaopatrzyć się w preperaty z enzymem laktaza, który wspomoże trawienie laktozy. Jednak nigdy nie proponuję takiego rozwiązania, gdyż jest ono dla mnie bezcelowe. Wielokrotnie pisałam już o oszukiwaniu organizmu, które prowadzi jedynie do zguby. Lepiej zrezygnować z nabiału, wybierać odpowiednie ilości i konkretne produkty, niż objadać się jogurtem, zapijać maślanką i połykać suplementy.

 

Dlaczego weganka nie demonizuje nabiału?

Przedstawiam Wam zawsze kilka rozwiązań. Nikogo nigdy nie zmuszam do prowadzenia danej diety, wykluczeń czy organiczeń. Sam zdecydujesz co jest dla Ciebie najlepsze, jeżeli tylko mądrze posłuchasz swojego ciała.

Mam nawet na blogu kilka wpisów z wykorzystaniem fajnych przepisów z nabiałem - WŁOSKI SER BURRATA Polecam :)

 

Co w przypadku rezygnacji z mleka i nabiału?

Jeśli zamierzasz zrezygnować z nabiału, to pamiętaj o odpowiednim dostarczeniu wapnia w swojej diecie. Produktami roślinnymi, bogatymi w ten minerał są:

  • suszone morele i daktyle
  • soja i produkty z soi: tofu, tempeh, mleko sojowe, jogurt sojowe
  • sezam
  • nasiona chia
  • siemię lnianie
  • jarmuż, kapusta, szpinak
  • kasza gryczana
  • sałata rzymska
  • kapusta pak choi
  • a także woda wysoko zmineralizowana

Pamiętaj, że osteoporoza to choroba, na którą nie ma lekarstwa. Tutaj w 100% sprawdza się stwierdzenie, że lepiej zapobiegać niż leczyć, a więc zadbaj o odpowiednią podaż wapnia w swojej diecie. Nie jest to trudne. 

Zapotrzebowanie na wapń jest następujące:

  • dzieci 1-3 lat - 500 mg dziennie,
  • dzieci 4-8 lat - 800 mg dziennie,
  • dzieci 9-18 lat - 1300 mg dziennie,
  • dorośli - 1000 mg dziennie,
  • kobiety w ciąży i karmiące piersią - 1200-1500 mg dziennie,
  • kobiety po menopauzie - 1500 mg dziennie,
  • osoby po 65. roku życia - 1200-1500 mg dziennie.

 

Mam nadzieję, że tym wpisem rozwiałam Twoje wątpliwości i pytania. Jeżeli chcesz jeszcze o coś dopytać to zostaw proszę pod wpisem swój komentarz. Czekam na też na kolejne pytania, które możesz zadawać pod postem na facebooku:

ZAPYTAJ DIETETYKA NA BODY IDEA - FACEBOOK

Wiesz też, że stworzyłam na facebooku grupę, w której zainspirujesz się roślinnymi potrawami i dowiesz się jak trenować na roślinach by czerpać z nich paliwo? :)

Zapraszam Cię tutaj - dołącz do grupy: GRUPA PALIWO Z ROŚLIN

 

Serdecznie dziękuję za Twoją obecność w cyklu #zapytajdietetyka i mam nadzieję, że ten wpis zaspokoił Twoją ciekawość. Jeżeli podoba Ci się mój artykuł daj o nim znać innym, niech też się inspirują i czerpią PALIWO Z ROŚLIN.

 

sylwia maksym body idea dietetyk

Sylwia Maksym

Jestem dyplomowanym dietetykiem klinicznym i dietetykiem sportowym. Aktualnie obejmuję posadę dietetyka sportowego Reprezentacji Polski Kobiet w Piłce Nożnej. Jestem entuzjastką kuchni roślinnej i autorką wspaniałych przepisów dostarczających paliwa z roślin. Współpracuję ze sportowcami chcącymi polepszyć swoje wyniki dzięki diecie roślinnej. Prywatnie jestem miłośniczką mocnej kawy, kolarstwa, mody i kultury hiszpańskiej. Moim znakiem rozpoznawczym jest uśmiech od ucha do ucha i szczera radość życia.

BodyIdea - Dietetyka przyszłości

Dodaj komentarz

Brak dodanych komentarzy. Możesz być pierwszy - zapraszam!
Drukuj

Tagi

Obserwuj na Instagramie

Sprawdź inne wpisy

Kup jadłospis:

WEGAŃSKI:

WEGETARIAŃSKI:

Posłuchaj mojego podcastu PALIWO Z ROŚLIN