Krótki formularz


Skontaktuj się z nami

Sylwia Maksym

Napisz do nas

Dietetyka przyszłości

Biblioteka

Banan warzywny - właściwości i sposób przygotowania

09-04-2018 Sylwia Maksym Drukuj artykuł

jak przygotować

Do naszych sklepów od dawna docierają egzotyczne owoce i warzywa, jednak często omijamy je szerokim łukiem z powodu niewiedzy dotyczącej ich właściwości, możliwości wykorzystania i przetworzenia. Na pewno do licznej grupy "zagranicznych dobroci" należy plantan. Jest on inaczej nazywany bananem warzywnym - uwaga, będąc za granicą można się nieźle nadziać (szczególnie jak jest się głodnym, a "ten dziwny banan nie pozwala się obrać ze skórki":)) 

HISTORIA O LEKKIM ZABARWIENIU HUMORYSTYCZNYM

Po raz pierwszy z plantanami spotkałam się w Paryżu, ponad 3 lata temu. To właśnie tam trafiłam na "niedojrzałego banana, który nie chciał ze mną współpracować" - jednak dopiero później okazało się, iż był to plantan. Od tamtej pory wspomniany bohater raz na jakiś czas gości w naszej kuchni w różnej postaci, najczęściej w formie chipsów, dlatego na blogu KLIK - kuchnia - znajdziecie na nie przepis.

jak to obrać

 

 

WŁAŚCIWOŚCI BANANA WARZYWNEGO

Wróćmy jednak do plantana. Dlaczego warto go jeść? Albo chociaż spróbować?

Podobnie jak u zwykłych bananów, plantan również cechuje się różnymi stopniami swojej dojrzałości.

Wyróżniamy, plantany:
VERDE --->  zielony, o twardej ciężko obierającej się skórce i bardzo jasnym miąższu, jest bardzo mączysty i mało słodki. Idealny do gotowania, duszenia, smażenia, czy pieczenia - to z niego są najlepsze chipsy
MADRUOS ---> mięciutki, o ciemnej skórce (najlepszy gdy skórka jest czarna) i o wiele wiele słodczy. W smaku jest o wiele slodszy. Tego również warto poddać obróbce termicznej, ale w wersji na słodko - pieczony w soku z pomarańczy, czy smażony z orzechami, w formie deseru przy słodkiej przekąski. 

89 kcal w 100 g (dla porównania banan ma ok 122 kcal)

  • Plantany zawierają sporo błonnika,
  • witaminy A,
  • witaminy C
  • oraz niektórych witamin z grupy B –zwłaszcza B6.

Plantan to także skarbnica potasu, magnezu i żelaza, a więc będą świetnym produktem dla osób z anemią, czy dla wegan, którzy szczególnie muszą zadbać o dostarczenie tego składnika w swoim codziennym pożywieniu.

JAK DOBRAĆ SIĘ DO PLANTANA

No dobrze, ale jak się zabrać za tego czorta, który nie zawze chce z nami współpracować?

jak przygotować

  1. Odetnij oba końce

jak przygotować

2. Natnij wdłuż w 3-4 miejscach i zdejmij skórkę

jak przygotować

jak przygotować

3. Pokrój w plastry

jak przygotować

4. Rozłóż plastry plantana na papierze do pieczenia i posmaruj wybranym tłuszczem - oliwa z oliwek (gdy wybierzesz wersję na ostro) lub olejem kokosowym (gdy wybierzesz wersję na słodko) *

przekąska

5. Wstaw do piekarnika na 15-18 minut i piecz w 200 stopniach - przemieszaj 4-5 razy

* do przyprawienia w wersji na słodko użyj cynamonu, a w wersji na ostro chili lub pieprzu

DOKŁADNY PRZEPIS NA CHIPSY ----> KLIK

Smacznego


sylwia maksym body idea dietetyk

Sylwia Maksym

Dyplomowany dietetyk klinicznym, dietetyk sportowy, mgr fizjoterapii, instruktor fitness i certyfikowany trener personalny. Na co dzień pracuje w prywatnym szpitalu jako dietetyk kliniczny na oddziale neurologicznym. We własnym gabinecie Body Idea Dietetyka Przyszłości głównie współpracuje ze sportowcami będącymi na dietach roślinnych, a także kobietami borykającymi się z zespołem policystycznych jajników, zaburzeniami odżywiania (kompulsywne objadanie się, anoreksja, bulimia) czy insulinoopornością. Z zamiłowania nieokiełznana kulinarna globtroterka, wielbicielka mocnej kawy, kolarstwa, mody i kultury hiszpańskiej.



Komentarze


Dodaj komentarz